Cultureel Ondernemen

Met Cultureel Ondernemen wordt het streven aangeduid van organisaties, ondernemingen en individuen die zich inzetten voor het realiseren van duurzame culturele projecten.  


Ook in de muziekwereld zien we tal van dit soort initiatieven. Daarbij is het van belang te komen tot zoveel mogelijk ook andere en eigen inkomsten om zo de afhankelijkheid van (grillige) geldstromen zoals subsidies, fondsen en "geefgeld" (donaties) te beperken en dus niet volledig afhankelijk te  zijn van inkomsten uit optredens. Dus spreiding van inkomstenbronnen en  hierbij een slimme en passende financieringsmix. 

 

Tijdens de huidige coronacrisis zit bijna iedereen thuis. Hoe blijf je jouw publiek bereiken nu optredens nu niet meer fysiek bezocht kunnen worden, blijf je ook in hun belangstelling en ... kun je ook economisch goed blijven functioneren? Het kan daarom een goed idee zijn je aanbod ook online aan te bieden.

 

Een inspirerend voorbeeld van impact door bundeling: Privé Podium.
Privé Podium is een online platform waar zangers, musici, bands en cabaretiers vanuit hun eigen ‘quarantaineplek’ naartoe kunnen streamen. Zo kunnen ze hun publiek bereiken voor kleine of grotere optredens. De gedachte hierachter is dat door bundeling en verzameling meer impact gemaakt kan worden. Het publiek hoeft hiervoor maar één online plek te onthouden.


Kijk eens hier naar meer specifieke verdienmodellen waarmee de Stichting Cultureel Ondernemen ook musici wil helpen om in deze coronatijd toch tot inkomsten te komen nu optredens op dit moment niet mogelijk zijn.  Welk verdienmodel voor jou geschikt is, hangt af van de vraag wat precies je doel ermee is. Het woord ‘verdienmodel’ moet hier breder worden geïnterpreteerd dan ‘geld verdienen’ alleen. Breng dus eerst in kaart wat je wil bereiken en kies vervolgens een model.


Stichting Cultureel + Ondernemen i
s hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Doelstelling is ook musici te helpen met het professionaliseren en economisch zelfstandiger te maken. Dit gebeurt onder andere door middel van workshops, opleidingen, trainingen, (financieel) advies en individuele begeleiding.  En ook geeft men tips voor wat betreft o.a. communicatie/marketing en anderen financieringsmogelijkheden.

 

Bron en meer informatie
Stichting Cultureel+Ondernemen 
Website / Facebook /  YouTube
Digitale verdienmodellen in de cultuurwereld
Publicatie "Ondernemen 2.0"
Route Ondernemerschap
Agenda
Nieuwsbrief


Handboek Cultureel Ondernemen