Cultureel Ondernemen

Met Cultureel Ondernemen wordt het streven aangeduid van organisaties, ondernemingen en individuen die zich inzetten voor het realiseren van duurzame culturele projecten.  


Ook in de muziekwereld zien we tal van dit soort initiatieven. Daarbij is het van belang te komen tot zoveel mogelijk ook andere en eigen inkomsten om zo de afhankelijkheid van (grillige) geldstromen zoals subsidies, fondsen en "geefgeld" (donaties) te beperken en dus niet volledig afhankelijk te  zijn van inkomsten uit optredens. Dus spreiding van inkomstenbronnen en  hierbij een slimme en passende financieringsmix. 

 

Kijk eens hier naar een aantal verdienmodellen.


Stichting Cultureel + Ondernemen i
s hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Doelstelling is ook musici te helpen met het professionaliseren en economisch zelfstandiger te maken. Dit gebeurt onder andere door middel van workshops, opleidingen, trainingen, (financieel) advies en individuele begeleiding.  En ook geeft men tips voor wat betreft o.a. communicatie/marketing en anderen financieringsmogelijkheden.

 

Bron en meer informatie
Website / Facebook /  YouTube
Digitale verdienmodellen in de cultuurwereld
Publicatie "Ondernemen 2.0"
Agenda
Nieuwsbrief


Handboek Cultureel Ondernemen