Opstelling

Er is veel discussie over de opstelling van een bigband. 

In de regel zie je het ritme het vaakst aan de linkerkant van de blazers opgesteld. De trompetten op de achterste rij dan de trombones daar voor op de middelste rij en de saxen op de eerste rij.

Binnen het ritme zie je dan vaak de piano voorop en daarachter of ernaast (tussen blazers en piano), de drums en bas (die vaak bij elkaar staan) en soms een gitarist daarvoor. Hier wordt vaak van afgeweken al naar gelang het podium en wens van bandleider (vaak staat ook vaak de contrabas vooraan en de drums achteraan op een verhoging). Hoe de opstelling is van de blazers wordt nog wel eens anders over gedacht. 


Een (voor ons) plausibele opstelling is als volgt (zoals o.a. Count Basie ook deed)

Trompetten
v.l.n.r. trompet 2 (veel solo's dus dicht bij ritme) , lead trompet, 3e trompet, 4e trompet. (een evt 5e trompet wordt vaak links van de 2e trompet gezet zodat de lead in het midden blijft)

Trombones
v.l.n.r. trombone 2 (veel solo's dus dicht bij ritme), lead trombone, 3e trombone, bastrombone 

Saxen
v.l.n.r. tenorsax 1 (veel solo's dus dicht bij ritme), 2e altsax, 1e (lead) altsax, tenorsax 2, baritonsax 

In modernere bigbands wil er nog wel eens de bastrombone en baritonsax verschoven worden naar het ritme toe (dit ivm de lijnen die vaak gelijk met de bas gespeeld dienen te worden). Soms ook alleen de bastrombone zodat bariton en bastrombone niet meer bij elkaar zitten. 

In  saxsecties zie je heel vaak dat de twee tenorsaxen naast elkaar zitten, in dat geval verwisselen de tweede altsax met de tweede tenor. In deze sectie zie je de meeste wisselingen (zelfs binnen 1 bigband verschillend per optreden).

De secties worden ook wel eens uit elkaar gehaald door bijv het ritme in het midden te zetten, dan de trompetten erachter en resp. de saxen en trombones links en/of rechts. Bij het uit elkaar halen van de secties zie je het meest de saxsectie apart staan van de koperblazers. 


In Londen wordt in grote shows regelmatig geëxperimenteerd met de trompetten voor de trombones te zetten (heeft gunstig effect voor opnames). 

Er zijn dus veel mogelijkheden die allen een goede reden hebben om deze opstelling zo te doen zoals bijvoorbeeld:

- ruimte op podium
- akoestische redenen 
- nostalgische redenen
- artistieke (zowel optisch en/of auditief) 
- wensen spelers